"Freedom Writers"

I brist på något att göra, gick jag under gårdagens kväll upp till time och hyrde två filmer. Click, med Adam Sandler, som jag ska se ikväll, och Freedom Writers som jag såg igår kväll, med Hilary Swank i huvudrollen. Vilken film!!! Helt fantastisk! Denna blev från och med igår en favoritfilm! Den är så jäkla underbar. Om ni inte ser/sett den så missar ni verkligen något! Den är så jäkla bra att håret på armarna reser sig!

image10


Handlingen:

"Det är 1992 och Rodney King-misshandeln har lett till enorma upplopp på Los Angeles gator. Rasmotsättningarna och gängvåldet slår alla rekord och resulterar i bland annat 120 mord. Baserad på en sann historia berättar ?Freedom Writers? om en lärares enträgna kamp för och om sina high school-elever i efterdyningarna av upploppen. Dessa elever kommer från diverse hårt utsatta områden i Long Beach, Kalifornien och i deras vardag ingår ingredienser som gängvåld, kriminalitet, drive-by's, familjemisshandel, droger etc. Som ett led i en integrationspolitik har de hamnat i en tidigare välrenommerad skola, vilket inte gillas av merparten av skolans personal. Det enda de ser är ett fruktansvärt förfall där boven utgörs av dessa elever och resultatet blir ett ömsesidigt ointresse för varandra och för själva undervisningen.
In träder Erin Gruwell, en vit kvinna från medelklassen och nyutexaminerad lärare med skyhöga visioner. En kombination av tidigare juridiska ambitioner och erfarenheterna av upploppen har fått Erin att inse att det är i skolan man måste fånga upp barnen, innan de hamnar framför domstolen."

SE DEN!!!!


*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

Under dagen for jag och farsan till Sala för att kolla på utställningen i blå salen! Han tyckte att det var fina saker! Men det tycker väl alla föräldrar om sina barns "skapelser"?
Jaja, efter det begav vi oss tillbaka till Hedemora, men stannade till i Avesta för att ta en shoppingrunda på Ö&B ;D Det kändes konstigt att gå dit i dagens klädsel.... Jag hade dessutom klackskor på mig :-O KORS I TAKET! Från skatedojjor till klackisar? Det var lite svårt måste jag erkänna!

Nu hade jag tänkt att gå och läsa lite :)
Ciao Ciao!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0